Valikko 

Blogi

Stadscyklar även till Åbos gatubild!

Julkaistu 30.8.2016

 

 

Trafiken orsakar mycket utsläpp. Globalt ses resultatet av detta främst i klimatförändringen. Ungefär en femtedel av all växthusgas från Finland kommer från trafiken. Med tanke på vår hälsa är utsläpp från biltrafiken särskilt skadliga, eftersom de släpps i luften i andningshöjd. Att minska på trafikutsläpp är således väldigt viktigt med tanke på både människors hälsa och miljö.

 

I våras började Helsingfors stad använda sig av stadscyklar som en del av kollektivtrafiken. De är användbara för alla som rör sig i Helsingfors innerstad. Stadscyklarna kan avhämtas för användning i en dag, en vecka eller för hela säsongen. Den valda periodkostnaden inkluderar en halvtimmes användning, och för en tilläggskostnad kan man förläng användningstiden. Man får högst använda stadscykeln i fem timmar. Populariteten för Helsingfors stadscyklar har visat sig vara överraskande hög direkt från lanseringen. Stadscyklarna har använts flitigt och cyklarna har varit populära bland turister.

 

I många städer planeras nu anskaffning av egna stadscyklar. Jag gjorde en motion i början av sommaren för anskaffningen av stadscyklar även i Åbo. Enligt mig kunde stadscyklar väl fungera som en del av kollektivtrafiken i Åbo. Utöver att cyklarna skulle erbjuda ytterligare en möjlighet till motion, såväl för stadsbor som turister, skulle de även vara ett steg mot en mer miljövänlig framtid.

 

Som en av Finlands mest välkända kultur- och studiestäder lockar Åbo årligen mycket turister. Potentiella användare finns alltså säkert även här. Att cykla är redan nu ett populärt färdmedel, men jag tror att populariteten kan öka i och med att användningen av elcyklar blir allt vanligare. I samband med stadscykelsystemet borde man överväga om en del av stadscyklarna i Åbo kunde vara eldrivna. För att locka folk att cykla, kan man speciellt utnyttja eldrivna cyklar eftersom elen underlättar till exempel att cykla i uppförsbacke. Enligt mig skulle ett stadscykelsystem som använder sig av eldrivna cyklar passa bra på Åbos kullar.

 

Texten har också publicerats som en kolumn i Åbo Underrättelser 30.8.2016